Založ si blog

Neobyčajne obyčajný život v Rusku

Vo svojom blogu by som sa chcel pokúsiť priblížiť vám život v Rusku.

Ale pekne po poriadku.

Ešte pred niekoľkými rokmi som žil v meste na strednom Slovensku. Viedol som obyčajný život ako mnohí z vás. Mal som prácu v jednej nadnárodnej firme za relatívne dobrú plácu, hypotéku na krku, platil som šeky, chodil na nákupy a keď bol nejaký voľný čas, trávil som ho s priateľmi.

Ale ako sa hovorí, život nám niekedy prináša rôzne situácie a tak sa stalo, že niekoľko mojich rozhodnutí v súkromnom živote a osud zariadili, že som sa ocitol v Rusku. V poslednom väčšom meste pred pohorím Ural, približne 2000 km východne od Moskvy. Nie ako turista, nie ako pracovník nejakej zahraničnej firmy, ktorá do Ruska poslala svojich zamestnancov na nejaký turnus na montáže. Ocitol som sa tam ako obyčajný človek, s minimom prostriedkov, bez priateľov, ktorí zostali doma na Slovensku, len so svojou milovanou polovičkou a víziou nášho spoločného života. Keďže som ešte zažil časy, keď sa v škole povinne vyučovala ruština, s jazykovou bariérou to nebolo až také katastrofálne, dokonca by som povedal, že to bola v tejto situácii obrovská výhoda. Dokázal som prečítať nápisy na obchodoch, zvládol som niekoľko fráz a celkovo by som si dovolil povedať, že z bežného rozhovoru v ruštine som bol schopný pochopiť tak 70% informácie. Otázka je, či je to málo alebo veľa. V prvých dňoch po mojom prílete do Ruska bolo treba vybaviť neskutočné množstvo papierovačiek. Také i onaké pečiatky, také i onaké potvrdenia, notársky overené fotokópie, úradné preklady a všetko možné, čo si len človek dokáže a možno ani nedokáže predstaviť. Ak ľudia nadávajú na byrokraciu doma na Slovensku, mali by si vyskúšať behať po úradoch tu v Rusku. Asi po mesiaci behania po úradoch a rôznych oddeleniach ruskej cudzineckej polície mi bol konečne udelený prechodný pobyt. Ešte aj dnes si pamätám, ako mi spadol kameň zo srdca, keď mi do pasu dali pečiatku o prechodnom pobyte a vízum na nasledujúce 3 roky. Pretože do poslednej chvíle nebolo jasné, či mi vlastne rusi povolia u nich zostať.1480372877

Ďalej bolo potrebné zvyknúť si na niekoľko vecí, ktoré u nás na Slovensku fungujú ináč ako tu v Rusku. O mestskej hromadnej doprave, nemocniciach a celkovo zdravotníctve napíšem podrobnejšie v ďalšom blogu, no teraz len v skratke poviem, že napríklad autobusy, električky a trolejbusy tu vôbec nepremávajú podľa nejakého cestovného poriadku. Jednoducho sa postavíte na zástavku a čakáte kedy príde váš spoj. Ale treba podotknúť, že frekvencia autobusov je dosť častá, takže človek obvykle nečaká dlhšie ako 10 minút. S električkami je to horšie, už sa mi stalo, že som čakal aj 40 minút a napokon som to vzdal a odišiel som radšej na zástavku autobusu. Ale ako som povedal, o tomto budem písať neskôr.44

No tak ako všade, aj tu v Rusku bolo potrebné z niečoho žiť. A tak po počiatočných peripetiách s povoleniami, prišlo na rad hľadanie práce. Ako som už spomínal v úvode, na Slovensku som pracoval v jednej zahraničnej firme, v technickej oblasti. A keďže mi moje predošlé pracovné skúsenosti a prax dodávali sebavedomie pri hľadaní práce, vôbec som nemal obavy, že by som si nedokázal nájsť prácu v takom istom alebo aspoň podobnom obore. Jednoducho som si veril a vedel som, že v tom čo robím som dobrý. Tým viac, že v Rusku sa nezamestnanosť oficiálne pohybuje niekde okolo 5 % a práca sa dá zohnať prakticky na každom kroku. No vytriezvenie prišlo veľmi rýchlo.

Sadol som teda k internetu a vypísal si na papier niekoľko pre mňa zaujímavých pracovných ponúk. Rozposlal som svoje životopisy, motivačné listy, opísal svoje niekoľkoročné skúsenosti a čakal odpovede. No prešlo pár dní, týždeň a nikto sa neozýval. Nič, ani len odpoveď. Zamietavá alebo akákoľvek. Nič. Tak som sadol k počítaču znova a znova som vyhľadal niekoľko ponúk, pri ktorých som si myslel, že by sa im niekto ako ja mohol hodiť. No tentoraz som už neposielal emaily, ale rozhodol som sa kontaktovať jednotlivé firmy telefonicky. Obzvlášť ma zaujala ponuka práce vo firme, kde sa vyrábajú motory do lietadiel. Bol to technický obor a nebolo to príliš ďaleko od miesta kde som býval. A aj výhody ktoré firma ponúkala ma celkom príjemne prekvapili. Tak som sa rozhodol, že im zavolám ako prvým. Telefón zdvihla nejaká pani s príjemným hlasom, ja som sa predstavil a opýtal som sa, či je to miesto ešte voľné a vysvetlil som, že by som teda mal záujem. Miesto bolo voľné a tak som sa už v duchu videl na osobnom pohovore. Ale akonáhle som povedal, že som zo Slovenska, hneď mi oznámila, že ju to síce mrzí, ale že ma nemôžu prijať. Ešte som sa pokúsil argumentovať tým, že mám všetky potrebné povolenia v poriadku a môžem okamžite nastúpiť, no jej odpoveď bola rovnaká. Len povedala, že oni cudzincov spravidla nezamestnávajú. Ale nevešal som hlavu, mal som pred sebou na stole ešte niekoľko telefónnych čísel a prvý neúspech ma predsa nemohol odradiť. Tak som zavolal do ďalšej firmy, ďalšej a ešte jednej. No keď sa tá istá situácia zopakovala niekoľkokrát, trochu som klesol na duchu a nechápal som, v čom je vlastne problém. Až keď sa mi konečne podarilo zamestnať sa a vyrozprával som svoj príbeh s hľadaním práce jednému zo svojich kolegov, bolo mi vysvetlené, že mnohé takéto firmy majú armádne zákazky a preto je z bezpečnostných dôvodov zakázané zamestnávať v takýchto firmách akýchkoľvek cudzincov. No ale nebudem predbiehať.255353

Po niekoľkých takýchto neúspešných telefonátoch, som dospel k rozhodnutiu, že asi bude potrebné vrátiť sa nohami späť na zem a trochu spustiť zo svojich nárokov a požiadaviek na budúce zamestnanie. Tým viac, že peniaze sa začali míňať a s prácou to zatiaľ nevyzeralo nejako nádejne.

Ale viac o tom sa dočítate nabudúce.

Sputnik V a jeho STK

09.04.2021

Sputnik V a jeho STK Po niekoľkých rokoch som sa znova rozhodol vyjadriť sa k tomu, čo sa tu deje posledných pár mesiacov. Konkrétne by som chcel vyjadriť svoj názor k toľko diskutovanému Sputniku a ozrejmiť to, čo sa okolo toho deje aj tým menej chápavým. Predstavte si, že si kúpite v zahraničí auto. Dávno ste o ňom snívali, chceli ste iba túto značku a žiadnu inú, [...]

Neobyčajne obyčajný život v Rusku – 7. časť

20.09.2017

Naposledy som sa ospravedlnil s tým, že odlietam domov na Slovensko a odmlčím sa na asi tak 2 týždne. No napokon ako vidíte z toho boli 3 mesiace. Ale som späť a pre všetkých, ktorí si radi prečítali moje blogy tu mám pokračovanie. Ako som sľúbil jednému z čitateľov, ktorý chcel vedieť ako je to v Rusku s alkoholom, dnes si napíšeme niečo práve o tomto, nazval by som [...]

Neobyčajne obyčajný život v Rusku – 6. časť

19.06.2017

Takže dnes by som sa Vám pokúsil napísať niečo o tom, čo ma v Rusku zaujalo, prekvapilo, možno až šokovalo. Vyberiem niekoľko situácii alebo príkladov z tej pozitívnej roviny a niekoľko z negatívnej. Tu musím podotknúť, že sa jedná o moje subjektívne pocity a v žiadnom prípade si nedovolím tvrdiť, že všetko čo tu popíšem sa automaticky vzťahuje na celé Rusko alebo [...]

Peter Pellegrini

Podpredsedovia alebo Šutaj Eštok. Nový šéf Hlasu bude známy na prelome mája a júna

20.04.2024 13:07, aktualizované: 13:40

Milan Majerský predpokladá, že poslanci KDH zahlasujú za zvolenie súčasného ministra Richarda Rašiho do funkcie predsedu parlamentu.

armáda usa

Americké jadrové zbrane bližšie k Slovensku? Na svojom území ich chce mať aj Poľsko

20.04.2024 12:46

Americké jadrové zbrane sú od novembra 2009 v Belgicku, Nemecku, Taliansku a Holandsku.

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.

Italy Politics

Skrachované vzťahy šéfov vlád. Expremiér Babiš nie je jediný. Talianska líderka odkopla muža, keď sa zaliečal inej žene

20.04.2024 10:49

Rozvodom sa skončilo manželstvo už viacerých niekdajších predsedov vlád Českej republiky. A ktoré rozchody známych politikov vlani zvlášť rezonovali?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 60540x
Priemerná čítanosť článkov: 6727x

Autor blogu

Kategórie